Toidud, mis tugevdavad immuunsust

11 parimat toiduainet immuunsuse tugevdamiseks


Toitainerikaste toitudega oma immuunsüsteemi tugevdamine muutub eriti oluliseks gripi- ja külmetuse hooaja alguses ning praegu on oma organismi turgutamiseks just õige aeg.

Külmetuste hooaeg on periood, mil päikesekiirguse ja vee tarbimise vähenemine koos suurenenud stressiga pärsib immuunsust ning mõjutab patogeenide vastu võitlemise võimet.

Hea uudis on see, et on olemas toite, mis tugevdavad immuunsüsteemi loomulikul viisil ning lisades neid oma igapäevamenüüsse, võib see aidata haiguseid isegi vältida. Ja kui hakkaski midagi külge, siis need toidud aitavad sul vaevustest kiiremini taastuda!

Kuidas siis end ja oma peret paremini kaitsta?

11 parimat toiduainet immuunsuse tugevdamiseks

1. Marjad

Marjades on rikkalikult C-vitamiini ja antioksüdante, kuid alles hiljuti avastasid teadlased marjadest uued ühendid, mida nimetatakse stilbenoidideks. Ajakirjas ‘’US Journal of Molecular Nutrition and Food Research’’ avaldatud uuringus näidati, et stilbenoidid suurendavad katelitsidiini antimikroobse peptiidi (CAMP) geeni ekspressiooni, mis on oluline terve immuunfunktsiooni jaoks. Maasikad, mustikad, vaarikad ja murakad on ühed kõige toitainerikkamad viljad ja seega on need suurepärased immuunsuse parandamise vahendid igal toidulaual.

2. Ingver

Ayurvedas on ingver tuntud kui vishabhesaj, mis tähendab universaalset ravimit. On tõestatud, et see tuline juur vähendab oluliselt põletikku ja aitab ennetada infektsiooni teket. Samuti on see eriti kasulik seedetraktile, aidates stimuleerida seedetrakti ensüümide sekretsiooni ja parandada toitainete imendumist.

3. Mesi

Meel on viirusevastased ja antibakteriaalsed omadused, mis aitavad haiguste vastu võidelda ja toetavad keha valgete vereliblede tootmist, mis võitlevad meie kehas infektsioonidega.

4. Baobab

Inimkeha ei suuda ise C-vitamiini valmistada ega säilitada, seega peame tagama, et saaksime seda igapäevasest toidust piisaval hulgal. Üks portsjon baobabi pulbrit (10 g või 2 teelusikatäit) annab 33% igapäevasest C-vitamiini vajadusest. C-vitamiini üks peamine kasu on see, et see aitab immuunsüsteemi tugevana hoida, parandades nii keha kaitset nakkuste, haiguste ja muude tõbede eest. Oma mõnusalt puuviljase ja hapuka maitsega sobib baobabi pulber igasse smuutidesse.

5. Spirulina

Spirulina on iidne supertoit, mis sisaldab selliste vitamiinide ja mineraalainete spektrit, mis tugevdavad keha ja immuunsüsteemi. California Davise ülikooli allergia ja kliinilise immunoloogia professori Eric Gershwini uuringu kohaselt suurendab spirulina kasulike tsütokiinide hulka, mis on põletiku ja infektsiooni vastu võitlevad ühendid. „Nende tsütokiinid viitavad sellele, et spirulina kaitseb rakusiseste patogeenide ja parasiitide eest ning võib tugevdada põletikku stimuleerivaid tegureid, mis aitab keha kaitsta ka infektsioonide ja potentsiaalselt kahjulike mikroorganismide eest,“ kirjutas Gershwin.

6. Kanepiseemned

Kanepiseemned on pungil kasulikest oomega rasvhapetest, mis aitavad vähendada kehas põletikku ja parandada immuunrakkude funktsiooni. Nende pähkline maitse võimaldab neid kergesti kasutada toiduvalmistamisel – smuutides, salatites ja küpsetistes.

7. Kurkum

Kurkum on läbi aegade olnud tuntud kui võimas immuunsüsteemi tugevdaja, looduslik põletikuvastane vahend ja tugev antioksüdant. Kurkumis leiduval aktiivsel ühendil kurkumiinil on viiruse- ja seenevastased omadused, mis pakuvad kaitset nakkuste ja haiguste eest.

8. Maca juur

Maca tugevdab immuunsüsteemi ohjates stressi. Toitainerikka adaptogeense supertoiduna parandab maca reageerimist erinevatele stressoritele: vaimsetele, füüsilistele, emotsionaalsetele ja keskkonnaga seotud teguritele. Lühidalt aitab see muudatustega kohaneda, mitte nende pärast stressis olla. Stressiga toimetulek on immuunsüsteemi stimuleerimiseks oluline, sest kortisool (stressihormoon) pärsib immuunrakke.

9. Kaneel

Kaneel on suurepärane soolte ja kogu immuunsüsteemi jaoks. See võib vähendada bakterite paljunemisvõimet ja aidata külmetuse korral kiiremini paraneda.

10. Õunaäädikas

Äädikas pärsib ensüüme, mis aitavad tärklist seedida. See seedimata tärklist toimib seedetrakti läbides prebiootikumina. Prebiootikume võib vaadelda probiootikumide toiduna ja need toetavad heade soolebakterite kasvu. Prebiootikumid ja probiootikumid (ja terve soolestik) aitavad immuunsüsteemi toetada. See ei tähenda, et peaksite pudelist äädikat jooma hakkama. Supilusikatäiest õunasiidriäädikast igapäevases smuutis piisab.

11. Kummel

Kummel on õrnatoimeline taim, millel on kergelt rahustav toime, mis aitab paremini magada. Kummelitee on suurepärane immuunsüsteemi tugevdamiseks, sest kvaliteetne uni ja puhkus on terve immuunsüsteemi säilitamiseks hädavajalikud.

Nüüd on vaid üks küsimus:

Kuidas neid immuunsüsteemi stimuleerivaid toite lihtsalt ja maitsvalt ning igapäevaselt tarbida?

Kiireim ja maitsvaim viis on selleks tervislikud smuutid, kuhu kõiki neid kasulikke asju saab sisse panna ning nii oma tervist talvel tugevana hoida.

Proovi ise järgi: 3 immuunsüsteemi tugevdavat smuutiretsepti