Immuunsuse tugevdamine looduslikult

5 asja, mis pärsivad sinu immuunsüsteemi


Immuunsus on meie oluline vara, mis kaitseb inimese keha väliskeskkonna mõjude ja organismi jõudnud haigustekitajate eest. Seega on tähtis järjepidevalt oma immuunsusele vajalikke toitaineid pakkuda. Toitumisnõustaja Katri Merisalu kordab üle 5 tegurit, millega sa oma immuunsust pärssida võid.

Lisatud suhkrud

Mis on üldse lisatud suhkrud? Lisatud suhkruteks nimetatakse suhkruid, mida kasutatakse kodus toidu valmistamisel või lisatakse toidutööstuses toitude tootmisel. Näiteid, kust võib leida lisatud suhkruid – karastusjoogid, vitamiinidega vesi, magustatud mahlad, saiakesed, tordid, jogurtid, kohupiimakreemid, liha- ja kalakonservid, küpsised, kastmed jne.

Lisatavad suhkrud on näiteks tavaline lauasuhkur ehk rafineeritud suhkur (sahharoos), mesi, fruktoos, glükoos, glükoosisiirup ja kõrge fruktoosisisaldusega siirup. On leitud, et lisatud suhkrute tarbimine (näiteks 100g glükoosi, fruktoosi või mett) langetab märgatavalt valgeliblede võimet baktereid hävitada. Uuringu kohaselt võib selline mõju kesta umbes 5 tundi peale suure koguse lisatud suhkru söömist.

Soovitav on viirus- ja külmetushaiguste perioodil või kui oled juba haigestunud, vältida lisatud suhkrutega toiduaineid. Selle asemel maiusta hoopis värskete puuviljade ja marjadega, mis sisaldavad ka kiudaineid ja vitamiine ning mineraale.

Stress

Stress on keha ärritav seisund, mis kurnab inimest nii vaimselt kui füüsiliselt. Stressi puhul ei tööta immuunsussüsteem täiel võimsusel ja läheb hoopis „säästurežiimile’’. Teadlased ütlevad, et kui kehas on kõrge stressihormooni kortisooli tase, lülitab keha end säästurežiimile ja esimene asi, mille pealt ta ennast tagasi hakkab hoidma, on immuunsüsteem.

Ebapiisav uni

Täiskasvanud inimene peaks öösel magama 7-8 tundi. Inimestel on välja kujunenud une ja ärkveloleku rütm, mida ei tohiks rikkuda ja igal õhtul tuleks magama minna samal ajal. Kui tekib unetundide puudus, siis tuleks see tasa teha esimesel võimalusel ja ennast välja puhata, kuna unevõlg tõstab samuti stressihormooni ehk kortisooli tootmist.

Alkohol

Erinevalt normaalsest toidu seedimisest kõhus, väldib alkoholi seedimine normaalset seedeprotsessi, sest läheb otse vereringesse. Isegi väikeses koguses alkoholi tarbimine paneb mao tootma rohkem happeid, kui tavaliselt. Peale selle, ei saa inimese keha alkoholist tulnud kaloritest energiat salvestada samamoodi, nagu suudame seda teha toidust tulnud kaloritega.

Seepärast, kui jood alkoholi, ei saa ainevahetus teha oma tööd — näiteks põletada kaloreid viimasest toidukorrast. Selle asemel peab keha tegelema alkoholi, kui mürgi, kehast välja toimetamisega. Tagajärjeks on aeglane või ‘‘pausil’’ ainevahetus, kehakaalu tõus ja nõrgestatud immuunsüsteem. Regulaarne alkoholi tarbimine võib põhjustada ka vitamiinide ja mineraalide puudust kehas, tekitades seedeprobleeme ja takistades toitainete ning B-vitamiinide omandamist.

Suitsetamine

Suitsetamine pärsib immuunrakke. Nimelt sisaldab sigaretisuits enam kui 4000 toksiini, millest enamik mõjuvad organismile ärritavalt ja hävitavalt. Sigaretisuits muudab erinevate immuunrakkude arvu ja kahjustab nende toimevõimet. Nende muudatuste tagajärjel põevad suitsetajad tõenäoliselt rohkem nakkushaigusi, kui mittesuitsetajad. Suitsetajatel on suurem oht haigestuda hingamisteede infektsioonidesse, grippi ja igemehaigustesse.

PS! Kui suitsetajad loobuvad, hakkab nende immuunne aktiivsus 30 päeva jooksul paranema.

Kuidas immuunsust tugevdada?

Kui nendest mõni puudutas ka sind, siis soovitame immuunsusele rohkem tähelepanu pöörata, sest haigena pole elust mingi rõõmu. Et saaksid terve ja energiline olla, oleme kokku kogunud 11 parimat toiduainet immuunsuse tugevdamiseks.

Need on täis vitamiine, mineraalaineid ja antioksüdante, mis aitavad immuunsüsteemi tugevdada ja kaitsta sinu keha haiguste eest.