Sven: Minu 8 hommikust harjumust

Viimase paari aastaga on minu elus palju muutunud ja olen kindel, et just igapäevased harjumused on mänginud selles suurt osa. Antud postituses räägin sulle enda hommikurutiinidest, mis mulle viimase 3-4 aasta jooksul harjumuseks on kujunenud ja kuidas saaksid neid harjumusi ka enda ellu juurutada.

Kui see nimekiri on sinu jaoks täna võõras, siis sellest ei ole midagi. Ka mulle tundus veel 5 aastat tagasi nii. Olles aga ise hakanud taipama igapäevaste harjumuste positiivset mõju, tahan neid ka sinuga jagada. Sest see, kuidas me alustame oma hommikuid, on minu arvates äärmiselt tähtis – see määrab selle, milliseks kujuneb meie ülejäänud päev.

“We first make our habits, and then our habits make us.” – John Dryden

Harjumuste võlu peitubki minu arvates just igapäevastes tegevustes – need tähtusetuna näivad väikesed asjad ja tegevused, mida teeme päevast päeva ja mille kohest mõju ei näe ega tunne me kohe ega ka homme, vaid alles mõne aja möödudes.

1. Varajane ärkamine

Varajane ärkamine on üks minu lemmikutest. Hommikul kell 6, kui kõik alles magavad, hingad sügavalt sisse ja tunned, kuidas hommik on sinu oma. See on justkui eelstart. Sul on 1-2h rohkem aega iseendale ning teadagi, et aega ei ole meil ju kellelgi mitte kunagi. Igaühel meist on päevas 24 tundi ja miks siis mitte oma aega optimaalselt ära kasutada?

Äratuskella panen alati endast kaugemale, nii et ma pean selle välja lülitamiseks voodist püsti tõusma ja ma ei lükka äratust mitte kunagi edasi. “Snoozimine” teeb ärkamise ainult raskemaks.

2. Vee joomine

Kohe pärast ärkamist üks suur klaas toasooja vett. Vahel pigistan sinna ka värsket sidrunit sisse ja lisan natuke mineraalirikast Himaalaja soola. Sidrunivesi ergutab ainevahetust ja aitab keha puhastada mürkidest, mis võivad olla öö jooksul seedetrakti kogunenud.

Himaalaja roosale soolale keha puhastavat ja organismi pH-d tasakaalustavat toimet. India põlises meditsiinis ajurvedas kasutatakse roosa soola abil valmistatud soolavett “sole” selleks, et puhastada magu ja soolestikku ning soodustada seedimist ja ainevahetust.

Öösel magades keha vedelikutasakaal muutub, kuna me kaotame vett hingeõhu ja higistamisega. Seetõttu vajab keha hommikul vett niipea, kui ärkad.

The easiest and healthiest dinner hack ✔️ #boostyourself #greensmoothie for #dinner

A post shared by Sven Nuum (@svennu) on

3. Yerba Mate tee

Yerba mate tee annab sama efekti nagu hommikune kohv – äratab mind üles ja paneb aju tööle. Avastasin yerba mate mõned aastad tagasi tänu oma virtuaalsele mentorile – Tim Ferrisele. Ta soovitas matet kohviasendajana, kuna kasutab seda ise ning see on parandanud tema keskendumisvõimet. Naistele meeldib see ka sellepärast, et yerba mate kiirendab ainevahetust ja toetab kaalulangust.

Minu viis tassi kohvi päevas on asendunud 3-4 tassi mate ja ühe cappuccinoga (lõuna ajal). Kodus ma enam kohvi ei tarbi ja hommikuti ärkan alati matega. Koos selle muutusega kadus kodust ka viimane piima- ja suhkrupakk, sest kasutasin neid ainult kohvi jaoks. Energiat on kordades rohkem kui varem, pea töötab hoopis teisel võimsusel ning ma ei väsi keset päeva ära.

Kohvi asendamine mingi tundmatu joogiga tundus alguses muidugi keeruline, aga vahel ei nõuagi see rohkem kui alustamist ja ise järele proovimist.

Loe lähemalt:Yerba Mate – tee, mis põletab kaloreid ja annab energiat

4. Smuuti hommikusöögiks

Smuuti võlu ei peitu minu jaoks ainult selle tervislikkuses ja kasulikkuses, vaid ka valmistamise lihtsuses ning kiiruses. Ma ei ärka selleks kell 6, et hommikul külmkapi ees nuputada, mida täna hommikuks süüa – mis omletti ma täna teen? Mul ei ole selleks aega. Ma tahan, et see protsess oleks minu jaoks võimalikult automatiseeritud ja lihtne ning mis võiks olla lihtsam kui visata paar peotäit värsket blenderisse, lisada sinna juurde mõned lusikatäied Boost Yourself’i supertoidusegu, 1 minut blenderdada ja hommikusöök ongi 3 minutiga valmis!

Keha on saanud kätte kõik, mida ta vajab ja seda vedelal kujul, mida on organismil lihtne omastada. Minu soovitus on smuutit kodus ise teha, sest poes müüdavate smuutide toiteväärtus ei ole sama. Need on pastöriseeritud, mis tähendab seda, et sama hästi võiksid juua moosi. Ja kohe kindlasti ei saa smuuti alla liigitada neid marjamaitselisi piima-jogurtijooke, mida optimistlikult smuutiks kutsutakse. Ainsaks kiirteeks kodus tegemise asemel on mahla- ja smuutibaarid, kus näed täpselt, mida värsket sulle blenderisse pannakse.

Kuidas alustada hommikusmuutidega: 7 päevane hommikusmuutide kava

5. Mediteerimine

Mediteerimise avastasin enda jaoks juba mõned aastad tagasi, kuid harjumuseks on see kujunenud alles viimase aastaga. Tundes ennast, olen tähele pannud, et see aitab mul vähem reageerida mitteolulisele, hoida mõtted selgemad, olla probleemide lahendamisel loovam, kannatlikum asjade suhtes, mis ei juhtu kohe ning tänulikum inimeste eest, kes täna minu ümber on.

Lugedes raamatuid või kuulates intervjuusid inimestega, kes on elus palju saavutanud, on vähe on olnud neid, kes ei oleks soovitanud mediteerimist.

Kuidas alustada? Sa saad seda teha kodus ja see võtab aega ainult 10 minutit. Kuid samuti nagu ka teiste eelpool loetletud tegevustega ei ole sulle sellest palju kasu, kui teed seda ainult üks või kaks korda. Alguses on see rohkem nagu silmad kinni mõtlemine, kuid juba sellest üksigi on suur abi mõtete klaarimisel.

Mina kasutan mediteerimiseks Headspace äppi.

6. Trenni tegemine

Olen avastanud, et kui oled harjunud hommikuti trenni tegema, siis jääd suurema tõenäosusega järjepidevalt oma plaani järgima. Õhtul on endale palju lihtsam vabandusi leida, sest oled pärast tööpäeva lõppu väsinud ning alati võib ette tulla mingeid üritusi või toimetamisi, mis takistavad tavapärast treeningrutiini. Kui saad hommikul kohe selle “kohustuse” tehtud, annab see terveks päevaks enesekindlust juurde ning saad enda üle uhke olla. Pealegi jääb õhtu vabaks, et tegeleda kõigi nende asjadega, mis su vaba aega nõuavad.

Kui teed hommikul trenni, siis oled ärksam mitte ainult hommikupoolikul vaid kogu päeva jooksul ning ei pea seetõttu oma energiat kunstlikult (kohvi ja magusaga) toetama. Hommikune liikumine turgutab ka ainevahetust ja seejärel toimib see paremini kogu päeva jooksul.

Palju koduseid treeningkavasid leiat siit darebee.com

Be your own motivation! #5am #challenge #week4 #morningrun

A post shared by Sven Nuum (@svennu) on

7. Kontrast-dušš

Trikk on iseenesest lihtne. Pärast pesemist keerad vee 30 sekundiks jääkülma peale, seejärel 30 sekundit kuuma, lõpetuseks uuesti 30 sekundit külma. Jah, see on täpselt nii ebamugav, nagu see kõlab, aga kuidas sa end pärast tunned – värske ja valmis alustama oma päeva – on seda väärt ja kuidas veel! 90 sekundiga on pea selge, tuju parem ja meeled erksamad.

Peale trenni tegemise ja yerba mate joomise on just see minu produktiivse päeva üks suurimaid saladusi. Proovi kasvõi ainult paar korda ja tunned ise!

8. Voodi tegemine

Jah, voodi tegemine! Miks? Sest see annab sulle mõne sekundiga tunde, et oled midagi ära teinud. Tunned, et oled paremini organiseeritud ja lähed sama tundega päevale vastu. Ning kui vaatad pärast voodi tegemist toas ringi, märkad ka suurema tõenäousega eelmisest päevast lohakile jäänud riideid ja paned needki oma kohale.

Kokkuvõte

Mõistan, et see nimekiri võib tunduda küll esmapilgul pikk, aga tegelikult ainsad tegevused, mis lisaaega võtavad, on trenni tegemine (20-45 minutit) ja mediteerimine (10-20 minutit).

Meil kõigil on päevast ainult 24h. Kõik oleneb sellest, mida sa enda jaoks tähtsamaks pead. Ärka alustuseks tunnike varem või “maga kiiremini”, nagu Arnold Schwarzenegger ütles.

1. Veejoomine võtab aega vähem kui minut.

2. Yerba matet teen hommikukohvi asemel.

3. Smuuti on hommikusöögi asemel – ajakulu koos valmistamisega kõigest 3-5 minutit.

4. Duši all käiksin nagunii, ainult tehnika on erinev.

5. Voodi tegemine võtab vähem kui minut.

Varakult ärkamine annab mulle üks-kaks tundi lisaaega igasse päeva ja kuna ma ei vaata ka telekat ega loe uudiseid, siis teeb see kokku juba umbes 4 tundi. Mida sina selle ajaga teha jõuaksid?

Ära arva, et ma olen keegi üliinimene ja jälgin seda nimekirja igal hommikul. See on kirjeldus minu ideaalsest hommikust ja neid on nädalas 3-5. Igas päevas on ootamatuid olukordi ja üllatusi, seetõttu ongi parem need kohe hommikul ära teha. Kuus nendest harjumustest on minul juba n.ö autopiloodil ja ma ei pea nende tegemisele mõtlema. Nendest harjumustest on kujunenud kindel rutiin, mille jätkamiseks ei pea ma enam teadlikult pingutama.

“People do not decide their futures, they decide their habits and their habits decide their futures.” – F. M. Alexander

Kui leidsid siit motivatsiooni või lihtsalt otsid oma elus muutust, siis vali neist üks või kaks ning katseta. Kui see sinule sobib, siis tee sellest enda jaoks rutiin, aga ära anna alla kohe pärast esimest paari korda. Aega ja kannatlikkust on vaja.

Lihtne on neid tegevusi teha ja lihtne on ka mitte teha ning just seal peitubki harjumuste võlu.
Sven

2 kommentaari postitusele “Sven: Minu 8 hommikust harjumust

  1. Katrin says:

    Aitäh inspireerimast! Üks asi, mille ilmselt võiks varase ärkamise juurde lisada, et uneaeg on oluline – olen ise varajane ärkaja loomu poolest, kell 5 läheb uni ja mõnus on tõusta ja pea kaks tundi vaikuses toimetada – kodus on 3 imetoredat ja aktiivset poissi?. Sattusin kuulama üht Robin Sharma meistriklassi ” 5 AM club” , kus ta julgustab inimesi ärkama vara ja lisatundi kasutama nii – esimene 20 min – võimle, ikka nii, et higi voolab, et vallandada kõik hea tuju hormoonid. Järgmine 20 min mediteeri ja siis viimane 20 min – õpi midagi uut – sh loe, õpi uut keelt ning pea oma tänulikkuse päevikut. Seda rutiini annab iseendale sobivaks kohandada – minu jaoks on see 20 min õppimist hea aeg mõelda päevale ette, mis vaja teha jne. Samas kipub päev pikaks – olengi otsimas viisi, kuidas õhtust rutiini sisse seada, et siiski piisavalt kehale puhkust anda. On ehk mõnimhea soovitus ka unesmuutiks?

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

[KUPONGIDE ARV PIIRATUD]
[KUPONGIDE ARV PIIRATUD]