Boost Yourself taimetoitlane Chris Kala kogemus

Chris Kala: minu teekond taimetoitlaseks ehk kuidas planeerida tervislikult pere toidulauda


Mulle tundub, et väljakutseid, millega inimesed täistaimetoidule üle minnes silmitsi seisavad, on mitmeid. See võib tekitada hirmu toitainevaeguse ees; segadust, mida ja millises vahekorras sööma hakata; kust piisavas koguses valku saada ja mine tea, võib-olla on ka sinu peas kerkinud küsimus, kuidas oma taimset menüüd planeerida.

Minu teekond taimetoitlaseks

Ausalt öeldes ei oleks osanud ma paar aastat tagasi arvata, et kirjutan toitumisega seonduvatel teemadel. Ma arvan, et väga paljud, kaasa arvatud sina, oled oma elus kogenud ettenägematuid kannapöördeid. Toitumine on minu elus olnud üheks suurimaks kannapöördeks.

Minu toidusaaga sai muutuse umbes 5 aastat tagasi, kui olime koos elukaaslasega avastamas kaunist kängurumaad, Austraaliat. Austraalias olles hakkas elukaaslast tõsiselt painama teda pikalt jälitanud probleem seoses seedimisega.

Mina olin samal ajal seljatanud ootamatu songaoperatsiooni, mille tulemusena lõigati mul ära naba. Julgen rõõmsalt väita, et olen esimene eestlane, kes kaotas Austraalias oma naba.

Boost Yourself taimetoitlane Chris Kala kogemus

Lisaks naba kaotamisele hakkas mind häirima mu füüsiline väljanägemine. Pärast operatsiooni tegime naisega teadliku otsuse alustada iganädalaste regulaarsete treeningute ja tervislikuma toitumisega.

Sellest hetkest alates oleme pidanud kinni endale antud lubadusest, et sõltumata sellest, kui raske meil rahaliselt ka ei ole, siis toidu ehk tervise arvelt me enam kokku ei hoia.

Boost Yourself taimetoitlane Chris Kala kogemus

Esimesed muudatused toidulaual

Igapäevane toidulaud sai rikastatud suurtes kogustes värske salati ja rohelisega, veelgi suuremates kogustes puuviljadega, mis omakorda tõi viimaks lahenduse elukaaslase pikalt kestnud seedeprobleemile.

Tavalised, harjumuspärased toiduained, nagu näiteks valge suhkur, nisujahu, klassikaline toiduõli ja punane liha, said välja vahetatud agaavisiirupi, mandlijahu, kookosõli ja kana või kalkuniliha vastu.

Sama tegime ka paljude teiste toiduainetega, millele oli olemas tervislikum lahendus. Menüüsse tõime sisse ka erinevaid pähkleid ja seemneid. Selle muudatuse tulemusel hakkasin mõistma, kuidas toit mõjutas otseselt meie keha ja tervist. Enesetunne paranes ja mida väärtuslikumaid toiduaineid endale sisse sõime, seda paremini ennast tundsime.

Boost Yourself taimetoitlane Chris Kala kogemus

Mis vahe on taimetoitlusel ja veganlusel?

  • Taimetoitlus ja veganlus on tõusev trend nii Eestis kui ka mujal maailmas. Põhjused, miks inimesed otsustavad taimetoitlaseks hakata, on väga erinevad – kaastunne loomade suhtes, soov keskkonda hoida või tervislikud põhjused (krooniliste haiguste ennetamiseks või raviks).
  • Hästi planeeritud taimetoidudieet sisaldab köögivilju, puuvilju, täisteravilja, kaunvilju, pähkleid ja seemneid. Taimetoitlase toit ei sisalda loomseid tooteid – liha, linnuliha, mereande ega nendest saadud produkte, kuid nende menüüs võib leida piimatooteid, muna või kala.
  • Veganite toidulaud on aga täiesti taimne. Taimetoidumenüüd järgides võib puudu tulla teatud kindlatest toitainetest, kuid hoolsa planeerimisega on võimalik toitainepuudust ennetada.
  • Vegantoitumises on kesksel kohal järgmised toitained: vitamiin B12, vitamiin D, jood, kaltsium, raud, rasvhapped, valgud/asendamatud aminohapped, tsink,
    seleen, vitamiin A, vitamiin B2.

Allikas: vegan.ee

Teadlikkus aitas ületada lävepaku

Mõned aastad peale Austraaliat oli elukaaslasest saanud täistaimetoitlane. Kuigi ma mõistsin valikut olla taimetoitlane, ei suutnud ma seda täielikult endasse integreerida.

Vahetult pärast dokumentaalfilmi “Cowspiracy” ja veel mitme teise filmi vaatamist tekkis minus sügav äratundmine, et ma olen viimaks ometi valmis. Pärast seda olin päevapealt lihavaba, aga piimatooted, nagu kohupiim, jäid mõneks ajaks veel menüüsse.

Mõne aja möödudes kujunes kõik justkui kronoloogiliselt ja teatud sündmuste tulemusena hakkasin täistaimetoitlaseks.

Tänaseks olen ma juba peaaegu kolm aastat olnud taimetoitlane ning ma ei ole mitte kordagi tagasi vaadanud. Vastus küsimusele, kas ma igatsen mõne toidu järele, on alati sama – absoluutselt kõike saab järgi teha ning minu isiklik kogemus on näidanud, et tihtipeale on järgi tehtud toidud isegi paremad kui nende algsed variandid.

Tere, Boost Yourself ja supertoidud!

Olles mõnda aega taimetoitlane, hakkas mingist hetkest sisse voolama ka suur hulk erinevaid supertoite. Supertoitudel on märkimisväärne võime varustada meie keha vajalike vitamiinide, antioksüdantide, mineraalainete ja toitainetega, mida mujalt tihtipeale ei saa.

Boost Yourself taimetoitlane Chris Kala kogemus

Kui hakkasin põhjalikumalt uurima, mida üks või teine taimne toiduaine mulle annab, mõistsin, et mitte millestki ei ole tegelikult toidulaual puudust, kui asjale teadlikult läheneda.

Vastupidi, olen tänaseks veendunud, et täistaimetoit (plant based wholefood) võimaldab meile kõiki vajalikke toitaineid ehk süsivesikuid, valke, rasvaineid, kiudained ja samuti väga palju mineraalaineid ja vitamiine, mida esinebki just väga palju just taimses maailmas.

Näiteks on spirulinas 26 korda rohkem kaltsiumit kui piimas. Eksootilised camu-camu marjad sisaldavad 40 korda rohkem C-vitamiini kui apelsin ning chia seemned 8 korda rohkem oomega-3-rasvhappeid kui lõhe.

Samuti sisaldab maca väga palju rauda ja kaltsiumit. Toorkakaos leidub ohtralt kiudaineid, magneesiumi ja vaske. See oli ka ühtlasi periood, kui avastasin suurepärased Boost Yourselfi tooted.

Siiani on mu lemmik Chocolate taimne proteiinipulber. Seda maapähklivõi ja veel mõne koostisainega segades saab endale suurepärase trennijärgse smuuti, mis toidab keha vajalike toitainete ja piisavas koguses valguga.

100% taimne proteiin koos väekate supertoitudega

Boost Yourselfi taimsed ja puhtad proteiinisegud varustavad keha vajalike valkude, mineraalainete ja vitamiinidega.

(38 arvustust)
29.90
(5 arvustust)
29.90
(20 arvustust)
29.90

Muutused, mida enda elus märkan

Esiteks, ma ei tunne meeletut muutust, mida paljud tervisehädadega inimesed pärast taimetoitlaseks hakkamist kirjeldanud on. Usun, et põhjus seisneb selles, et ma ei ole eelnevalt enda organismi nii palju koormanud igasuguse jama söömisega.

Inimesed, kes on näiteks ülekaalulised ning harjunud sööma seda, mis suhu satub, kogevad ükskõik millist organismi puhastavat muutust läbi tehes palju võimsamalt kergust ja puhastumist, sest keha vabaneb erinevatest mürkainetest üsna kiirelt ja suuremahuliselt.

See tähendab, et nende muutus on väga suuremahuline ja sealt tulenevalt ka võib-olla äärmuslikult teine enesetunne ja enda tajumine.

Teine, mis on kindlasti üks suurimaid taipamisi, on asjaolu, et ma olen üliharva haige. Ma olen olnud lapsest saati karastatud, magades ka talvel tihtipeale lahtise aknaga. Kuid olles nüüd taimetoitlane ja püüdes anda endast maksimaalselt parim, et olla teadlikult tervislik, pole haigusest haisugi olnud.

Viimati olin haige 2017. aasta detsembris, kui rändasime naisega mööda Portugali ookeani rannikut. Tagantjärele saan ka öelda, et see oli tingitud sisemaailmas üles kerkinud muutustele ja otsustele, kuid kui arvestada seda siiski haigusena, siis see oli 2 aastat tagasi. Viimase 5 aasta jooksul olen üldse haige olnud vaid paar korda.

Boost Yourself taimetoitlane Chris Kala kogemus

Kuidas planeerida taimset toidulauda?

See on ilmselt taimetoitlaseks hakkamise juures üks põnevamaid ja samas ka ebameeldivamaid aspekte. Toidu planeerimine on vajalik igapäevaelus ja ka näiteks kuhugi külla või üritusele minnes, kus on teada, et sulle sobivat taimetoitu ei pakuta.

Me oleme elukaaslasega tõepoolest proovinud kõikvõimalikke variante, et aru saada, mis meie jaoks toimib ning milline lahendus toetaks meie tervislikkust ja meie valikut.

Mingi aeg käisime reaalselt iga päev poes. Mõnda aega, mitu kuud järjest käisime poes vaid nädalas korra. See oli meie jaoks kõige odavam ja mõnusam viis üldse. Selline nädalas korra šoppamine aitas välistada üleliigsete asjade ostmist, hoidsime sellega kõvasti raha kokku ja meil kujunes välja kindel menüü, mida nädalast nädalasse sõime.

Sama nädalas korra poes käimist rakendasime ka Austraalias ja Lõuna-Euroopas 3 kuud autos elades. Täna oleme muutunud taas pisut paindlikumaks ning käime poes rohkem kui korra nädalas, kuid mõtleme endiselt sellele, et meie peamised söögikorrad oleks kaetud.

Boost Yourself taimetoitlane Chris Kala kogemus

Üks hea nipp, mida soovitada, on teha endale telefoni märkmete rakendusse nimekiri toitudest ja nende sisse käivatest koostisosadest ühe portsjoni kohta. See annab poes hea ülevaate, mida on vaja võtta ja mis on juba olemas.

See aitab ka selles osas, et kui sul on välja kujunenud lemmiktoidud, ei pea nende retseptidele või koostisainetele iga kord uuesti mõtlema, sest sul on nimekiri alati telefonis käepäralt.

Kui soovid olla aga tervislik ja teadlik taimetoitlane, siis on äärmiselt oluline mõelda läbi absoluutselt kõik olulised komponendid. Kust saad oma valgu; kust tulevad süsivesikud; kust saad kasulikke rasvaineid jne. Samuti ei saa jätta tähelepanuta mineraalaineid.

Lisaks, kui võimalik, siis kindlasti tasub tarbida ka teatud vitamiine ja toidulisandeid. Meie tarbime iga nädal folaati (siinkohal siis mitte foolhapet, sest foolhape on folaadi sünteetiline vorm), B12-vitamiini, D3-vitamiini ja mina praegu erandkorras veel multivitamiini, kus on sees üle 40 erineva mineraalaine ja vitamiini, mis on üheks tabletiks kokku pressitud.

Lisaks kõigele muule oleme truud supertoitude fännid, olgu nendeks siis Boost Yourselfi tooted või parasjagu kodus oleva mõne muu brändi tooted. Sagedamini kasutatavad supertoidud meie peres said juba eespool mainitud.

Mis puudutab aga kodust väljas käimisi, siis soovitame oma kogemusele tuginedes mõelda julgelt mitu sammu ette. Mida saad kaasa võtta, mida ja kus sa süüa saad, kui oled kusagil üritusel jne.

Oleme elukaaslasega käinud näiteks sünnipäeval ka enda tehtud kartulisalatiga. Kui sinu ümber on mõistvad inimesed, siis nad saavad aru.

Meie aastane taimetoitlasest laps

Ütlen julgelt, et meie laps on äärmiselt terve. Oleme käinud mõned korrad ka arsti juures, et lasta kontrollida kõikvõimalikke vajalikke vitamiinide varusid ja muid tervislikkuse näitaja tasemeid ning pole mitte mingeid probleeme.

Ka haige pole laps veel kordagi olnud. Nüüd, kus laps on hakanud sööma lisaks ema rinnapiimale ka kõike muud, oleme muutunud tervislikkuse osas veelgi tähelepanelikumaks.

Boost Yourself taimetoitlane Chris Kala kogemus

Näiteks saab ka laps nädalas paar korda D3-vitamiini, B12 jõuab temani suurepäraselt läbi ema rinnapiima, samuti ka raud ja muud vajalikud vitamiinid ja mineraalained. Toidu osas hoiame teda esialgu väga puhta lehe peal, pakkudes talle toitu omas elemendis, ehk ei kasuta soola, pipart, ega muid ebavajalikke maitsestamiseks mõeldud aineid.

Ta sööb meil kõike: brokolit, musti ja punaseid ube, kikerherneid, avokaadot, lehtkapsast, kartulit, porgandit, peeti, kaerahelbeid jne. Lisaks saab ta juba mitu kuud hommikul sama smuutit, mida tarbib minu elukaaslane, milles on alati olemas väärtuslikud toitained nagu chia seemned, banaan, marjad, rohelist, linaseemned, kaerahelbed, goij marjad jne.

Boost Yourself podcast Ausad Mehed

Teekond podcasti maailma

Tänu Boost Yourselfi asutajale Svenile jõudsin podcastide maailma. Sven tutvustas mulle üht välismaist podcasti nimega “The MFCEO Project”, mida kuulan tänaseni.

Paralleelselt Sveni soovitatud podcastile, olin alustanud enda podcasti “Ausad mehed” käima lükkamisega. Sellega olen tänaseks tegelenud poolteist aastat ning saavutanud väga palju suuri ja ootamatuid tulemusi.

Saateid on kokku kuulatud üle 100 000 korra, ilmunud on pea 100 saadet, oleme esindatud kaheksal erineval podcasti platvormil, korraldanud ka üritusi podcasti raames, meil on hulk siiraid ja ausaid arvustusi meie kuulajatelt, me teeme koostööd mitme brändiga ja oleme viimased viis kuud olnud Eesti podcastide TOP 5 nimekirjas.

Ühtlasi on meil ilmunud eraldi saated ka Boost Yourselfi omanike Sveni ja Teeduga, mida on võimalik järele kuulata – esimene podcast ja teine podcast.

Lõpetuseks

Kui oled inimene, kes tunneb, et soovib muutust, siis minu isiklik julge soovitus oleks: GO FOR IT! Me tihtipeale kardame suuremaid muutuseid ette võtta, sest kardame ebaõnnestuda, eesolevat teadmatust ja kindlasti ka teiste inimeste arvamust. Uut asja ette võttes tunneme end justkui info ülekülluses, kuid see kõik on vaid ajutine.

Ära lase ennast heidutada sellest, et alguses tundub olevat liiga palju infot korraga. See on täiesti okei ja elus uusi asju pidevalt ette võttes tulebki olla valmis õppima ning endale aega andma, et info saaks kinnistuda. Võta asja rahulikult. Ära vaata seda kui järjekordset lühikest spurti, vaid vaata seda kui pikaajalist investeeringut iseendasse.

Muutuse lihtsustamiseks ümbritse end inimestega, kes soovivad ka elus muutusi läbi viia ja kes oleks sinuga samal teekonnal samas valdkonnas. Ja mis peamine, ole endaga alati aus.

Mulle meeldib rõhutada ausust, sest iseendaga aus olemine ei ole mitte ainult vabastav tunne, vaid see kasvatab eneseteadlikkust ja õpetab usaldama enda sisetunnet.

Minu elukogemus on öelnud, et kui ma kuulan enda sisetunnet, siis kõik vastu võetud otsused on toonud alati positiivseid tulemusi. Vahet ei ole, millises valdkonnas ma neid langetanud olen. Kuula ennast ja enda keha, sest meie keha teab, mida ta vajab!

Ole avatud muutusteks, ole enda vastu aus ja ole valmis pühenduma ning pidevalt õppima.

Edu!
Chris

-10%
UUS!
(8 arvustust)
14.90

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga