Hommikusöök – päeva tähtsaim toidukord?

Hommikusöök

Igalt poolt korrutatakse meile, et hommikusöök on päeva kõige tähtsam söögikord. Vanem generatsioon võib olla silmanud seda lauset ajakirja Tervis veergudel, noorem Instagram’i toidupiltide all. Otsustasin inimkonna huvides siis lõpuks välja uurida, kas tegu on lihtsalt sõnakõlksuga, nagu “heal lapsel mitu nime”, või on sellel ka reaalne tõepõhi all.

Et tervis on meie kalleim vara võtan nõuks, võimalikult tõese informatsiooni kogumiseks, Vikipeediast ning küsitava väärtusega “terviselehekülgedest” suure kaarega mööda kõndida ning alustada oma teekonda hoopis Google Scholar’ist – teadusinformatsiooni ja uurimistööde mekast.

Hommikusöök ja lapseiga

Gail C. Rampersaud’i, litsentseeritud dietoloogi ja toitumisspetsialisti, uurimustööst “Benefits of Breakfast for Children and Adolescents: Update and Recommendations for Practitioners” selgub, et hommikul söömise juurutamisega peaks ideaalis alustama juba lapseeas, et harjumus ei leiaks teed prügikasti noorukieast täiskasvanuikka üleminekul. Nimelt kahaneb noorukieast täiskasvanuikka üleminekul nädalapäevade arv, mil hommikusööki tarbitakse, 4.3’lt 3.1’le*.

*Nende andmeteni jõudmiseks esitati 10 000ndele Ameerika noorele (11-21 aastased) ja noorele täiskasvanule (18-27 aastased) küsimus, “Mitmel päeval, viimase seitsme päeva jooksul, te hommikust sõite?”

Lapsed, kelle armastavad vanemad sunnivad (sõna, mida mina oleksin lapseeas kasutanud) neid hommikust sööma, kalduvad edaspidi, maitse suhu saades, tegema ka paremaid toitumisalaseid valikuid. Bye-bye, kõrge rasvasisaldusega tooted ja ebatervislikud snäkid. Tere, puu- ja juurviljad ning kiudainerikkad/madala rasvasisaldusega toiduained. Eriti hästi toimib eelnev jutt, uurimuste kohaselt, väikeste Elsade ja Annade (tüdrukute) puhul.

Parim hommikusöök pere pesamunadele on miski, mida meile tuntud Kuldkihargi kolme karu kausist mekkis – lihtne puder. Samas… mitu päeva järjest sa seda putru ikka süüa jaksad? Mitmekesisuse loomiseks soovitame pakkuda oma nöbininadele ka smuutisid või visuaalselt nauditavaid smuutikausse; võikusid või imelihtsaid kolme koostisosaga banaanipannkooke.

*Nõuanne lapsevanematele kelle minionid ei taha hommikust süüa*

Lapsed: “Head ööd emme ja issi!”
Emme: “Head ööd lapsed!”
Issi: “Head ööd lapsed… ja koll, kes elab voodi all ning sööb lapsi, kes hommikul süüa ei taha.”

Hommikusöök ja noorukiiga

Hommikusöögi vahelejätmine algab enamasti aga noorukieas ning sedagi suuremas osas just tüdrukutel. Mina ei kuulnud näiteks üles kasvades kordagi, et minu ema või vanaema oleks öelnud, et ta on oma kehaga rahul. Tundub, et oma keha mitte armastamine, on meil, naistel, veres. Arvame ekslikult, et hommikul mitte söömine või erinevate dieetide pidamine aitab meil kaalult ihaldatud numbrit näha… little do we know.

Mitmed, erinevaid rahvuseid uurinud, tööd näitavad, et hommikusöögi vahelejätnud ülekaaluliste laste/noorte osakaal on võrreldes normaalkaalus laste/noortega hoopis suurem. Sellele on lihtne seletus – hommikul mitte söömine on pahatihti põhjus miks järgnevatel toidukordadel kiputakse üle sööma.

Hommikul söömist on muuhulgas seostatud ka tunnetuslike- ja akadeemiliste võimete suurenemisega. Enim on leitud tõendeid hommikusöögi positiivsest mõjust just mälule; mõned uuringud näitavad aga et hommikul söömine aitab suurendada ka tähelepanelikkuse ja/või keskendumise võimet; arutlemise oskust; loomingulisust ja/või ideede genereerimise oskust; probleemide lahendamist; matemaatikalist taipu ning sõnavara.

Eelpool mainitule lisaks on hommikusöögi tarbijate puhul täheldatud ka kõrgemate tulemustega akadeemilisi sooritusi ning üleüldist koolis kohalviibimise paranemist. Ainuüksi näljatunde kõrvale juhtimine, läbi hommikul söömise, võib parandada meie laste võimet õpitut paremini omandada.

Hommikusöök ja täiskasvanuiga

See osa on kõikidele neile kes hommikul koos teiste unimütsidega Statoil’i latte järjekorras seisavad. Pane oma XL kohvitops kenasti torni tagasi ja loe, kuidas päeva alustamine kodus valmistatud hommikusöögiga on sinu vaimsele ja füüsilisele tervisele igati kasulikum. Ei… ma ei mõtle siinkohal hommikusöögihelbeid vaid päris toitu.

1. Hommikul sööjatel on päeva vältel rohkem energiat kui nendel, kes hommikusöögi vahele otsustavad jätta, sest üldjuhul ei saada vajalikke toitaineid järgnevatest toidukordadest kätte.

2. Hommikuse toidukorra vahele jätnutega võrreldes tarbivad hommikulsöögi sööjad rohkem kiudaineid. Neid aineid leidub täisteratoodetes ning puu- ja juurviljades.  Kiudained ergutavad mao ja soolestiku motoorikat, ehk soodustavad maakeeli seedimist.

3. Mitmed uurimused näitavad, et hommikul söömine tõstab ka kaltsiumi tarbimist. Kaltsiumirikkad toitained on näiteks lehtkapsas, brokoli, apelsinid ning mandlid. Kaltsium on oluline toiduaine laste ning noorte luude arenguks ning täiskasvanueas nende tugevdamiseks.

4. Hommikusöögi söömine on üleüldine tervisliku elustiili näitaja. On leitud, et hommikul sööjad toituvad tervislikumalt kui need kes päeva esimese toidukorra vahele jätavad. Kõik see võrdub üldjuhul ka kaalult soovitud numbri nägemisega.

Jah, hommikusöök on päeva oluliseim söögikord. Kuula eelajaloolist sisalikuaju ja ära sunni oma keha juba hommikul paanika režiimi, keelates sellele olulisi toitaineid. Pelgalt tänu hommikusöögile, mis aitas meil märgata põõsastes luusivat näljast türannosaurust (kes teadis kui oluline on hommikusöök), on inimesed säilitanud esikoha toidupüramiidi tipus.

Pidage meeles, et smuutid on vaid üks tervisliku hommikusöögi valikutest. Vahelduse mõttes võib hommikut alustada ka kausitäie täisterapudru, võileiva, omleti, banaani pannkookide või isegi inglise hommikusöögiga (mõistlikkuse piirides). Seni kuni sinu päeva esimese toidukorra hulka ei kuulu McMuffin, tankla võileib või magustatud hommikusöögihelbed, oled sa meie silmis juba heade laste nimekirjas.

Emma

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

[KUPONGIDE ARV PIIRATUD]
[KUPONGIDE ARV PIIRATUD]