Kohv vs. Yerba Mate – anonüümsete kohvihoolikute teejuht

Kofeiini mõju tervisele

Etioopia legendi kohaselt, võlgneme tänu kohvi avastamise eest kitsekarjusele nimega Kaldi. Kord olevat Kaldi leidnud oma kitsed tundmatust põõsast punaseid marju nosimast (pealtnäha sarnased meie camu camu marjadele), pärast mida loomakesed elavalt tantsu vihtuma hakkasid. Olles neidsamu marju proovinud, tajus mees isegi nende turgutavat mõju. Edasi viis kitsekarjus marjad kloostrisse, kus mungad üritasid kõigest väest “kurjuse vilju” hävitada. Nende õnnetuseks aga tuli hoopis röstis neid ning täitis koha ahvatleva aroomiga. Tegu oli kohvipuu marjadega, mille sees olevatest seemnetest, meie hommikune ärataja tänasel päeval sünnib.

Paljud meist on näinud artikleid, kohvi kasulikkuse ja/või kahjulikkuse kohta, aga keegi ei näi täpselt teadvat kumma leeri pooldajatel õigus on. Lihtne vastus on – mõlemal. Ka Boost Yourself’i asutajad joovad vahetevahel tassikese head kohvi… see ei ole saladus. Meie eesmärk ei olegi panna sind ainult smuutidest toituma või Yerba Matet jooma. Meie eesmärk on see, et sina oleksid terve! Seetõttu ongi selle postituse mõte eelkõige selgitada mis on kohvi head ja vead, ning miks on kasulik tarbida kas alternatiivina või lihtsalt lisaks pigem Yerba Matet kui kohvi.

Kohvi plussid

Mõõdukas kohvi tarbimine võib vähendada Alzheimer’i tõve tekkimise võimalust kuni 20%. Kofeiin ning kohvis olevad antioksüdandid aitavad ajus ära hoida põletike teket ning aeglustavad ajurakkude mandumist.

Mitmed uuringud näitavad, et kohvi joomine kahandab ka II tüüpi diabeedi tekkimise riski. Samas ei teata tänaseni täpset vastust sellele, miks see nii on. Doktor Frank Fu, Harvardi Rahvatervise kooli (Harvard School of Public Health) toitumise- ja epidemioloogia professor, on öelnud et praeguse arvamuse kohaselt võib see olla tingitud kohvis sisalduvate antioksüdantide ning teiste toitainete koosmõjust.

Kohvi joomine enne treeningut suurendab vastupidavust ning aitab efektiivsemalt rasva põletada. Austraalia Spordi Instituudi teadurid leidsid, et üks tass kohvi aitas sportlastel treenida pea kolmandiku võrra kauem.

Kohvi miinused

Rohke kohvi tarbimine suurendab stressihormoonide (kortisooli, adrenaliini ja noradrenaliini) vabanemist. Need kemikaalid kiirendavad südametööd, tõstavad vererõhku ning tekitavad pinget – käivitades võitle või põgene reaktsiooni, ehk teisisõnu stressireaktsiooni.

Tühja kõhuga kohvi joomine ergutab maomahla ehk soolhappe tootmist. Probleem seisneb siinkohal selles, et soolhappe tootmisele peaks stardipaugu andma hoopis täisväärtusliku eine seedimine. Kui sinu keha peab sagedasti tootma soolhapet väikese tassitäie kohvi tagajärjel, siis ei pruugi see enam toota piisavalt suurema eine lagundamiseks.

Kõrvetised ja refluks (maohappe tagasivool) võivad samuti olla kohvi joomise tagajärg – nimelt lõõgastab viimase tarbimine meie söögitoru alumist sulgurlihast. See pisike lihas peaks pärast söögikorda jääma aga tihedalt suletuks, et vältida toidu tagasivoolu söögitorru ning seeläbi õrna söögitoru seina põletamist.

Kohvi joomine stimuleerib meie seedekulglas protsessi, mis paneb meid kiiresti kohta-kus-kuningaski-jala-käib jooksma. On inimesi, kes tarbivad teadlikult kohvi kõhulahtistajana, teadmata selle otsusega kaasnevatest riskidest. Kiirendades mao tühjenemise protsessi, jääb toidu lagundamine tihtipeale poolikuks ning seda keerulisem on kehal sellest vajalikke toitaineid omandada. Samuti suurendab see ärrituste või põletike tekkimise ohtu seedetraktis.

Kohvihoolikutel võib tekkida raskusi toidust vajalike mineraalide kättesaamisega, isegi juhul kui nad söövad mineraalainerikkaid toite või tarbivad toidulisandeid. Seda põhjusel, et kohvi mõjutab raua imendumist ning iseäranisti sinu neerude võimet omandada kaltsiumi, tsinki, magneesiumi ja teisi elutähtsaid mineraale.

Kõrgetel temperatuuridel röstitud kohviubades moodustub selline kantserogeenne (vähki tekitav) aine nagu akrülamiid. Mida tumedam röst, seda suurem on ka akrülamiidi sisaldus. Õigupoolest peetakse kohvi üheks suurimaks ohtliku kemikaali allikaks.

Yerba Mate – alternatiiv kohvile?

Yerba Mate annab sulle võimaluse “kohvi jõu, rohelise tee kasulikkuse ning šokolaadist saadava eufooria” ühest joogist kätte saada. Kuuest enimkasutatud stimulandist maailmas: kohvist, teest, koolapähklist, kakaost ja guaraanast, on just Mate kõige tasakaalustatum, pakkudes nii energiat kui toitaineid. 

Guaranii rahvas alustas Yerba Mate joomist piirkonnas, mis hõlmab tänapäeval Paraguaid, Lõuna-Brasiiliat, Argentina kirdeosa ja Uruguayd. Guaraniidide legendi kohaselt, tulid ühel päeval kuu ning pilve jumalannad Maad külastama. Saabudes leidsid nad eest jaaguari, kes neid rünnata kavatses. Nende õnneks juhtus parajasti üks vanamees lähedal olema, kes päästis jumalannad kurja kiskja küüsist. Tänutäheks kinkisid jumalannad vanamehele uut sorti taime, millest sai mees hakata valmistama “sõpruse jooki”.

Kasutegurid

• Yerba Mate on tõeline antioksüdantide powerhouse, mis sisaldab mitmeid kasulikke taimseid toitaineid.

• Tänu suurele kofeiini sisaldusele, aitab see boostida sinu energiataset ning keskendumisvõimet.

• Treenimise käigus kasutab Yerba Mate tarbija keha n-ö “kütusena” rohkem rasva. Samuti võib selle joomine tugevdada lihaste kokkutõmbeid ning vähendada väsimust ja kurnatustunnet, mis aitavad kaasa paremale füüsilisele sooritusele.

• Vähendab erinevaid isusid ning võimendab ainevahetust.

• Sisaldab saponiine, looduslikke orgaanilisi ühendeid, millel on põletikuvastased omadused. Lisaks veel väikestes kogustes C- ja E-vitamiini, seleeni ja tsinki, mis tugevdavad immuunsüsteemi ning edendavad tervist üleüldiselt.

• Madaldab veresuhkru taset ning vähendab diabeediga seotud tüsistuste tekkimise riski.

Kokkuvõte

Kohvihoolikud kipuvad oma kohvi suhtes äärmiselt kaitsvad olema ning ei soovi ilmselt midagi kuulda sellega seonduvatest terviseprobleemidest. Kui sa oled lugemisega aga nii kaugele jõudnud siis ehk tunned, et kohvi tarbimise vähendamises või isegi selle asendamises võib mõningane väärtus olla.

Kui sa oled kogenud eelpool nimetatud seedeprobleeme või tunned lihtsalt, et kohvi on sinu organismi ära kurnanud, soovitame proovida alternatiivset kofeiini allikat – Yerba Matet. Suurema hulga tervendavate ühenditega kui roheline tee ning veidi väiksema kofeiini sisaldusega kui kohv, ergutab Mate keha ja vaimu, ilma et muudaks meid närviliseks ning põhjustaks paar tundi pärast selle tarbimist niinimetatud energia “krahhi”.

TERVIS TULEB TEGUTSEDES – TELLI ENDALE YERBA MATE JUBA TÄNA

Yerba Mate tee valmistamine

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

[KUPONGIDE ARV PIIRATUD]
[KUPONGIDE ARV PIIRATUD]