Looduslik vs lisatud suhkur – mis on nende vahe ja kuidas nad sind mõjutavad?


Viimasel ajal on kohe eriti palju räägitud sellest, kui kahjulik võib olla suhkrutarbimine meie tervisele ning kuidas liigne suhkur võib olla kaalutõusu põhisüüdlane.

Kõik see on loomulikult õige, kuid milline suhkur siis on see kõige suurem vaenlane – lisatud või toidus naturaalsel kujul esinev suhkur? Mis on üldse nende vahe?

Esmalt teeme selgeks, mis on tegelikult lisatud ja naturaalselt esineva suhkru vahe.

“Lisatud suhkur on muidugi suhkur, mis on toiduvalmistamise või töötlemise käigus toidule lisatud, eelkõige selleks, et anda toidule magusat ja kohati ka lausa sõltuvust tekitavalt „head“ maitset.“

Nii mõnelegi n-ö soolasele toidule lisatakse samuti päris palju suhkrut, et toidu maitseomadusi parandada ning teisi maitseid esile tuua. Seega tasub kindlasti jälgida erinevate kastmete, marineeritud toodete ning valmistoidu letis leiduvate toodete suhkrusisaldust.

Samuti tähendab lisatud suhkur ka see, kui toidule on lisatud veidi tervislikumaid naturaalseid suhkruid, nagu näiteks mett, agaavisiirupit, kookospalmisuhkrut jms. Nende peamine eelis rafineeritud valge suhkru ees seisenb selles, et lisaks suhkrule omastab meie keha nendest ka muid olulisi vitamiine ja mineraalaineid.

Tasub teada, et tegelikult ei tohiks lisatud suhkur moodustada rohkem kui 5% kogu meie päevasest energiavajadusest. Seega võiks piirduda keskmiselt 25 grammi lisatud suhkruga päevas ja seda ei ole üldse väga palju. Kusjuures keskmine eestlane ületab selle soovitusliku koguse 2-3 korda ja lapsed isegi 4-5 korda!

“Naturaalne suhkur esineb juba looduslikult kõikides puuviljades, marjades, mõningates juurviljades, piimas ning tegelikult ka teraviljades.“

Mõnes nendest mainitud toiduainetest on suhkrusisaldus suurem, teises jälle väiksem. On selge, et banaan ja rosinad on magusamad kui greip või peet.

Miks tasub alati eelistada naturaalselt esinevat suhkrut lisatud suhkrule?

Lisatud valge rafineeritud suhkur on täiesti toitainevaene. See ei sisalda ühtegi vitamiini, mineraalainet ega muud organismile kasulikku. Puuviljad ja marjad on jällegi tõelised vitamiinipommid, mida tasub kindlasti süüa iga päev!

Datlid, milles on küll rohkesti naturaalset suhkrut, sisaldavad näiteks palju kaaliumi. See on ülioluline mineraalaine meie närvisüsteemi ja südame-veresoonkonna töö jaoks.

Valge suhkur tõstab veresuhkru taset väga kiiresti ning veresuhkru pidev kõikumine on tihti süüdi väsimuses, ülekaalus ning ka kiiretes meeleolu muutustes. Puuviljades ja marjades aga leiduvad kasulikud kiudained, mis aeglustavad puuviljasuhkru ehk fruktoosi imendumist veres ja sedasi püsib veresuhkru tase stabiilsem.

“Meie uued supertoidubatoonid sisaldavad 0 g lisatut suhkrut ning ainult naturaalselt esinevaid looduslikke suhkruid, mis teevad sinu tervisele head.“

Liigne lisatud suhkru tarbimine põhjustab kehas ülemäärast põletikku ning see omakorda nõrgestab organismi vastupanuvõimet haigusetele. Marjad ja näiteks ka toorkakao, mida leidub meie uutes supertoidubatoonides, on ühed parimad naturaalsed põletikualandajad.

Erinevad uuringud on näidanud, et inimestel, kes söövad väga vähe töödeldud toitu ning tarbivad rohkelt puu- ja köögivilju ning marju, on väiksem kehamassiindeks ning nad rahuldavad oma magusaisu puuviljades leiduva naturaalse suhkruga. Tänu sellele tarbivad nad väga vähe rafineeritud suhkrut.

Supertoidubatoonid sisaldavad kasulikke rasvu, naturaalset suhkrut ning häid vitamiine ja mineraalaineid – need on ideaalne tervislik vahepala sinu päeva.”

Igatahes on naturaalne suhkur, mida saame päris toidust, meile kordades kasulikum kui enamasti kahjuks toitudele liiga suures koguses lisatav suhkur. Kuid siiski tasub meeles pidada, et kõige mõistlikum on ka naturaalse suhkru rikkaid toite süüa koos heade rasvadega, nagu näiteks pähklite, avokaado, seemnete või toorkakakoga.

Head rasvad aeglustavad samuti suhkru imendumist organismis ning seetõttu püsib meie kõht kauem täis ja meel hea!

Elis Nikolai
Toitumisnõustaja

Batoonide assortii (6 tk)

Sul on pidevalt magusaisu ja tunne, et tahaks haarata šokolaadi ning peletada kiirema nälja? Sa võid seda teha ka sel viisil, et su keha tänab sind ja sa ei pea ennast hiljem halvasti tundma.

Uued supertoidubatoonid sobivad ideaalselt sinu igasse päeva, et anda sulle vajalik energia, suurepärane maitseelamus ja peletada nälg.

MINA SOOVIN