Roman Minlibajevi soovitused meestele

Treener Roman Minlibajev: iga mees võiks endalt oma tervise kohta küsida just neid küsimusi


Olen Staapli Stuudio asutaja ja personaaltreener. Mind paelub väga treeningu positiivne mõju füüsilisele ja vaimsele tervisele. Tahan oma tööga suunata võimalikult palju inimesi olema oma keha vastu aupaklikud. Keha on meie tempel, hoidkem seda!

Mul on personaaltreenerina pikk staaž – olen juhendanud üle 7000 tunni treeninguid ning olnud kahel aastal MyFitnessi aasta personaaltreener. Ent numbrilistest tunnustustest on minu jaoks olulisem klientide paranev tervis, rõõmsamad näod ja paremast füüsiliselt võimekusest tulenev elujaatavam hoiak.

Milliste sõnadega iseloomustaksid iseennast?

Olen põline tallinlane, kelle juured asuvad sügaval Siberi metsas, isa oli sealt pärit. Ema on eestlanna. Tulen küllaltki suurest perest – mul on 3 väga toredat õde. Õed on mulle õpetanud, et viimane sõna jääb ikka naistele. Olen kogu oma teadliku elu ajanud taga (jalg)palli – täpsemalt veerandsada aastat. Sealt on ka kõige rohkem käega katsutavaid “saavutusi” – meistritiitleid, Eesti koondise esindamist jne.

Hetkel ma enam aktiivselt ühtegi palli taga ei aja ja olen taandunud harrastussportlaseks. Liigun ja treenin vaid selleks, et minu hinge ümber olev mateeria ehk keha nõrgaks ei jääks ja aeglasemalt kuluks. Väga subjektiivsete prillidega vaadates näen ennast empaatilise, elujaatava ja uudishimuliku inimesena. Uudishimu on ka hetkel minu kõige ajamahukam hobi.

Kuidas sai alguse Staapli stuudio? Millest tekkis selle rajamise mõte?

Stuudio loomise unistus on mul olnud algusest peale. See mõte hakkas aga tiksuma 3 aastat tagasi, kui üks hea sõber ütles, et kas ma ei ole oma stuudio peale mõelnud. Asjade kokkusattumise tulemusel vajas mu õdede ilusalong uut rendipinda ja nende agitatsioonil hakkasime otsima pinda, kus saaksime kõrvuti toimetada.

Kuigi ma algul pelgasin sellist suurt ampsu üksi ette võtta, siis õdede hea “teeme ära” energia aitas ka mind laineharjale. Olen selle õdedepoolse “müksamise” eest väga tänulik. Nagu elu on mulle õpetanud – naistel on alati õigus!

Kuidas algas sinu teekond tervislikuma eluviisi ja spordi suunas?

Esmane teekond, küll mitte teadlik, tervislikuma eluviisi ja spordi suunas sai alguse 8-aastaselt, kui läksin jalgpallitrenni. Selle hobiga ei saanud tegeleda ilma, et oleks käinud trennis. Trennis käimisest ongi saanud elukestev harjumus. Trennis käimine eeldab õiget sotsiaalset keskkonda, mis tähendab, et ma harjusin olema ümbritsetud sportlikest inimestest.

Minu elus on olnud lühike periood, kus ma suutsin minetada oma sportliku vormi ning kaotasin sihi. Selle sihi taasleidmine tõukas mind õnneks selle elukutse juurde, mida ma kogu hingest armastan ja millega ma olen tegelenud juba viimased 8 aastat.

Roman Minlibajevi soovitused meestele

Sa oled ka isa. Mida on laps sulle kõige enam õpetanud?

Lapsed tulevad siia maailma meid õpetama ja aitavad meil inimestena kasvada. Mark on loksutanud paika minu prioriteedid siin elus – esmalt pere ja siis kõik muu.

Millised on sinu soovitused, kuidas alustada treeningutega ning valida endale sobiv trennistiil?

Treeningutega peaks alustama nagu autosõiduga – ikka esimesest käigust. Kui on tunne, et ei oska oma lähtekohta paika sättida, siis selle jaoks on õnneks pädevaid spetsialiste. Trennistiili võiks dikteerida meeldivus. Vali selline trennistiil, mis sind päriselt kõnetab. Ma lihtsalt loodan, et sind kõnetavad ka hantlid, kangid ja kätekõverdused, sest iga inimese nädalasse võiks mahtuda ka 1-2 lihastreeningut.

Väsimuse ohumärgid:

  • Väsinuna ärkamine, isegi peale korralikku ööund.
  • Puudub motivatsioon, et päeva alustada.
  • Võimetus osaleda tegevustes, mida naudid.
  • Äkilised kurnatuse puhangud, mis mööduvad ja tulevad tagasi.
  • Õhupuudus.

Roman Minlibajevi soovitused meestele

Millised on suurimad mehi kimbutavad terviseprobleemid? Milline võiks olla lahendus?

Mina pean kõige suuremaks tervisehädade katalüsaatoriks kroonilist stressi. Mis oleks lahendus? Ära lihtsalt stressa! Tõsiselt rääkides on meil ühiskonnas vaja juurutada oskust stressi tervislikult kanaliseerida ning tihemini auditeerida oma emotsionaalset hetkeseisu.

Kas mu elus on piisavalt tähendusrikkaid suhteid? Kas mu töö on vastavuses mu võimetega? Kas ma olen oma pereliikmetega emotsionaalselt heas kontaktis? Kas mu elus on põnevaid hobisid? Kas mu uni on kvaliteetne? Kas ma ärkan hommikul hea enesetunde ja energiaga?

Eitavad vastused nendele küsimustele lükkavad meid halbade harjumuste küüsi, mis kätkevad endas alkoholi / meelemürkide / kiirtoidu kuritarvitamist ja emotsionaalset kurnatust.

Sellises seisus inimesi on väga keeruline aidata, sisend muutumiseks peab tulema inimeselt endalt. Selleks, et ehitada ilusat maja, on vaja kvaliteetset vundamenti. Mina soovitangi alustada kvaliteetse (emotsionaalse) vundamendi loomisest. Küll kõik muu järgi tuleb!

Mida teeb stress meie kehaga?

  • Stress ei tulene enamasti mitte ränkrasketest pingutustest, vaid oskamatusest oma koormust reguleerida ning tasakaalustamata suhtumisest tehtud ja tegemata töödesse.
  • Esmasteks sümptomiteks on tavaliselt väsimus ning keskendumisraskused.
  • Sageli esinevad ka peavalu (lihaspinge kasvust ja/või kõrgenenud vererõhust), tavaliselt rohkemal määral higistamine, närvilisus, ärevus- või abitustunne, kergesti ärrituvus, unehäired, liigsöömine või vastupidi isutus.
  • Pidev stress kurnab immuunsüsteemi, aeglustab seedetegevust ja mõjutab hormonaalsüsteemi.

Roman Minlibajevi soovitused meestele

Kas ja kuidas jälgid enda toitumist? Milliseid põhimõtteid siin järgid?

Minu põhimõte on lihtne – kui ma tulen õhtul näljasena koju, siis hakkavad koledad asjad juhtuma. Selle vältimiseks söön ma korralikult hommikust. Lõunasöögi võtan tööle kaasa või söön mõnes kohvikus või bistroos. Tööle võtan reeglina kaasa mõned puuviljad. Õhtusööki söön kodus.

Mingisugust raketiteadust siin ei ole. Jälgin, et iga toidukorraga sööksin mõnda valguallikat, portsjoneid ei kaalu. Kindlasti peaksin jälgima paremini söömise tempot, mis võiks olla oluliselt aeglasem. Minu suureks plussiks on päevase toitumise planeerimine, mida soovitan ka teistele tiheda graafikuga inimestele.

Mida tahaksid öelda Eesti meestele?

Ole avatum! Räägi oma muredest ja läbielamistest. Ära loputa tööstressi pudelisse. Mine jalutama. Ära mata frustratsiooni pirukasse. Mine tõsta hoopis raskusi. Ja võta abikaasa või sõber ka kaasa! Tähendusrikkad suhted on õnneliku elu alus. Seda tõestavad epidemioloogilised uuringud rahvatervise kohta.

Oled nii personaaltreener kui ka ettevõtja – millega tegeled vabal ajal, et ennast maandada?

Kui ma olin ainult personaaltreener, siis oli tunne, et mul on väga vähe vaba aega. Nüüd, kui ma olen personaaltreener ja ettevõtja, siis olen hakanud igatsema seda aega, kui olin ainult personaaltreener, sest mul oli toona nii palju vaba aega.

Mu päevaplaan on võrdlemisi fikseeritult paigas, mis tähendab, et iga väiksemgi auk saab millegagi täidetud. Kindlasti võtan päevas vähemalt korra raamatu kätte ja kuna ma õnneks töötan spordisaalis, siis satub päris tihti kätte ka hantel või kang.

Mulle meeldib kuulata stand-up-i, sest mulle meeldib väga naerda. 4-aastane laps naerab päevas umbes 300 korda, samas täiskasvanud inimene naerab päevas keskmiselt ainult 17 korda. Siin tasub need väikesed pätakad kinni püüda, sest tervisliku elu viimane pusletükk on südamest naermine.

Roman Minlibajevi soovitused meestele
Fotod: erakogu (pulmapilt) ja Joosep Martinson

Mis on sinu salanipp, kuidas hoida tasakaalu pere, töö ja trenni vahel?

Käsi südamel pean tunnistama, et mul ei olegi salanippi, sest võrreldes keskmise inimesega on minu füüsiline aeg tugevalt töö kasuks kreenis. Trennidega ei ole probleemi, sest isadus ja oma stuudio asjaajamine on mulle õpetanud, kuidas muidu pikad trennid mahutada 20-30 minuti sisse.

Tasakaalu säilitamine pere ja täpsemalt abikaasaga on vajanud erinevate tööriistade õppimist ja nende kinnistamist, millega me veel tänagi näeme palju vaeva. Selleks oleme kasutanud ka paariterapeudi abi. Julgen seda teenust väga soovitada, sest see õpetab kontakti säilitamist kõige tähtsama inimesega ka siis, kui füüsiliselt ei saa üksteisele investeerida nii palju aega, kui tahaks.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga